‘Corona raakt ons wereldwijd, in elke regio, in elk land. Het is overal’, begint de Oegandese bisschop zijn toespraak geïnspireerd op het Onze Vader. ‘En juist in deze tijden van crisis zijn we geneigd om meer te bidden. We bidden omdat we ons verloren voelen, bang zijn vanwege onzekerheid of omdat we het niet begrijpen. Daarom richten we ons op Iemand waarvan we weten dat Hij het begrijpt. Maar mijn hoop is dat we niet alleen bidden als het moeilijk is.’

Lees ook: Elbert Smelt: ‘Thuis is daar waar mijn missie is’

Wij als christenen weten dat gebed niet alleen iets is voor tijden van crisis.

Gebed is leven

De Oegandese bisschop had recent een gesprek met een atheïst die hem vertelde dat ook niet gelovige mensen zich richten op iets buiten of boven zichzelf om grip te krijgen op de huidige crisis. ‘Gebed is belangrijk’, concludeert de bisschop. ‘Maar wij als christenen weten dat gebed niet alleen iets is voor tijden van crisis. Wij weten dat gebed leven is en leven gebed is. Onze levens zouden gebed moeten zijn.’

Onze Vader

‘Ik vraag je om niet te snel te bidden’, vervolgt de bisschop zijn boodschap. ‘Misschien is het tijd om je af te vragen: als ik bid, hoe ik bid dan en wie ben ik dan? Ik denk dat door het luisteren naar iemands gebed je erachter kunt komen wat voor iemand het belangrijkst is in het leven. Jezus leert ons bidden in het Onze Vader en in dit gebed kun je goed de prioriteiten van Jezus zien.’

Onze Vader, die in de hemel zijt,
uw naam worde geheiligd,
uw rijk kome,
uw wil geschiede
op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren,
en breng ons niet in beproeving,
maar verlos ons van het kwade.
Amen.

‘Het Onze Vader eindigt met Abba en als je dat woord direct vertaalt, betekent het ‘papa’. Hij is een Vader zoals geen van ons vader op aarde is. Hij is een Vader die liefheeft, die om ons en om Zijn wereld geeft. Hij is bezorgd om de coronapandemie. Hij is onze papa en Hij is degene die zorgt.’

In deze tijden van crisis zou het zoeken naar Zijn glorie bovenaan moeten staan.

Naar Hem toe

‘Laten we naar Hem toegaan en zeggen: we hebben het moeilijk’, roept de bisschop op. ‘Soms denk ik dat we nog niet echt hebben begrepen wat het betekent om op deze manier naar God toe te gaan in gebed. Het is als het vertrouwen van een kind dat naar een liefhebbende vader toegaat. God geeft om wat er hier gebeurt op de aarde. God geeft om wat er gebeurt in Nederland. In deze tijden van crisis zou het zoeken naar Zijn glorie bovenaan moeten staan.’

Lessen uit het Onze Vader

Bisschop Zac sluit af met vier lessen die we uit het Onze Vader kunnen halen. ‘Misschien geeft de coronapandemie ons de kans om onze prioriteiten opnieuw te ordenen. Om opnieuw na te denken waar we onze druk om maken, waar we ons op richten.’

1. Focus op God

‘Ten eerste zouden we bezig moeten zijn met Zijn heerlijkheid, Zijn heerschappij en Zijn wil in plaats van ons druk te maken over onszelf, onze wereld en onze gemeenschappen. Wanneer we ons focussen op God, lijkt het me dat we de wereld en de pandemie zien zoals God het ziet.’

2. Samenleving herontdekken

‘Ook kunnen we met elkaar de samenleving opnieuw ontdekken, het ‘ons’. Is het niet een tijd voor ons om berouw te hebben van onze individualistische levensstijl?’

3. Richten op wat belangrijk is voor God

‘Ten derde kunnen we onze belangen richten op dat wat belangrijk is voor God: de ander. Als we deze belangen opnieuw inrichten, kunnen de mensen aan de rand van de maatschappij er ook bij horen.’

4. Afhankelijk zijn van God

‘Ten vierde kunnen we onszelf een andere positie en plek geven. We beginnen ons in deze crisistijd te realiseren dat we het zonder God niet redden en dus geven we onszelf de plek waar we kunnen zeggen: God, we zijn alleen van U afhankelijk. De coronapandemie geeft ons de kans om opnieuw te ontdekken waar we thuishoren: in de afhankelijkheid van God.’

‘Broeders en zusters, dit zou niet alleen ons gebed moet zijn, maar ook ons leven. Leven kan niet zonder gebed. We bidden wat we zoeken, we leven wat we bidden.’

Beluister de hele toespraak van bisschop Zac Niringiye hier.

Gerelateerde content
Carine over klimaatverandering en duurzaamheid
Verhaal
Lees meer
30 december 2020

'Niets doen helpt sowieso niet’

Wat doe jij tegen klimaatverandering? Die vraag stelden we aan drie Nederlanders. Carine Rozeveld-Aalbers doet het op háár [...]
Lees meer
Een kerk in Cambodja
Verhaal
Lees meer
29 december 2020

De vlag kan uit in Cambodja en de Filipijnen

We hebben iets te vieren: dit jaar eindigt het werk in Cambodja en de Filipijnen. ‘We zijn in beide landen op het punt [...]
Lees meer