Hoe een kerk ontwaakt

Verhaal | 08-08-2018Suzanna Blackmore

Wat kun je als christen betekenen als je enige bezit een kamer in een krottenwijk is? In Pipeline Redeemed Gospel Church, een kerk aan de rand van een grote krottenwijk in Nairobi, Kenia, hebben ze daar wel een antwoord op: Je bent nooit te arm om de Bijbel te lezen en te ontdekken wie je bent in Christus.

Van een afstand zie je de grote, blauwe loods van de kerk al staan. Aan de ene kant van het pand staan grauwe, slecht afgewerkte flats, waar alleen het wapperende wasgoed nog voor wat kleur zorgt. Aan de andere kant is enkel laagbouw: krotten van hout en golfplaten met daartussen zandpaadjes. 

Als kerk waren wij eerst vooral gericht op de prediking, tot we een bijbelstudie deden over de Barmhartige Samaritaan.

Overal ligt vuilnis opgestapeld. Op het eerste oog is alles in de wijk vies. Dan valt op hoe opmerkelijk goed gekleed een deel van de mensen erbij loopt. Ze zijn op weg naar een kerk of komen er net van terug. Meisjes in prachtige jurken, vrouwen op hakken, mannen in pak. 

Aan het roer van Pipeline Redeemed Gospel Church staan pastor Brown Chavaseki en zijn vrouw pastor Josephine. Hij verzorgt de prediking, zij coördineert de invoering van het Church and Community Mobilisation Process– een trainingsmethode van Tear die mensen helpt om zelf in beweging te komen.

Het hele leven

Op het terrein van de kerk lopen mensen af en aan met grote jerrycans. Dit komt omdat de hele buurt gebruik mag maken van de waterput van de kerk. Ook staat er een basisschool op het erf.

Josephine Chavaseki: ‘Jezus kwam niet alleen om onze ziel te redden, Hij richtte zich op het hele leven. Als kerk waren wij eerst vooral gericht op de prediking, tot we een bijbelstudie deden over de Barmhartige Samaritaan. Wat betekent dit voor ons, vroegen wij ons af. Het leidde tot tal van projecten waarin we op een praktische manier mensen te hulp schieten. Gemeenteleden lijken door dit soort ontdekkingen wakker te worden. Er ontstaan allerlei individuele en kerkbrede initiatieven om mensen in nood te helpen.’

‘Everybody is somebody’

De basisstructuur van de kerk bestaat uit Home Church Biblestudy’s. Er zijn nu 42 groepen met elk twaalf tot vijftien leden. Doordat de leden in hun eigen huizen bij elkaar komen, is het bereik van de kerk heel groot. De groepen zijn een ‘forum voor elke stem’, volgens Chavaseki. Iedereen mag iets inbrengen, elke stem moet gehoord worden, ook die van kinderen.

We willen als kerk de gemeenschap bereiken, maar onze buurt is zo groot!

De bijbelstudies hebben een vaste structuur en volgen de drie modules van het Church and Community Mobilisation Process van Tear. In de eerste fase leren mensen om zelf de bijbel te lezen en vragen te stellen aan de tekst. In de tweede fase gaat het om visievorming en in de laatste fase om het ontdekken en inzetten van je gaven, talenten en eigen hulpbronnen. 

Josephine: ‘De overkoepelende visie van de kerk is om de onbereikten te bereiken, de kleinere visie van de bijbelstudiegroepen hangen daaronder. Die van mijn groep is bijvoorbeeld: ‘Everybody is somebody’. Iedereen is iemand’. Als je je gaat realiseren dat iedereen bijzonder en waardevol is, ga je anders met mensen om. 

Waterdistributie

Zorgen zijn er ook. ‘We willen als kerk de gemeenschap bereiken, maar onze buurt is zo groot! We voelen ons regelmatig overweldigd door de enorme nood. Vorig jaar hebben we daarom een pas op de plaats gemaakt en zijn we bij het begin begonnen met de bijbelstudies. We realiseerden ons toen dat het prima is om klein te beginnen.

Rond die tijd was er een enorm tekort aan water in de flats achter de kerk. De groepen die in die flats bijeenkwamen hebben toen de waterdistributie op zich genomen. Gemeenteleden zien dat ze het potentieel hebben om daadwerkelijk zaken te veranderen. Dat maakt ze sterk.’

Meer over het project

Vrouw tijdens project van de Redeemed Gospel Church

Positieve verandering in een sloppenwijk

Kenia (Afrika)
Dit project wil het leven van krottenwijkbewoners verbeteren, vooral van mensen die leven met hiv of aids.