10x wat we leerden in 2020

Verhaal | 13-07-2020Tear

Natuurlijk was de coronacrisis heel zwaar voor mensen die ziek werden, dierbaren verloren, keihard werkten in vitale sectoren of ineens thuisonderwijs moesten geven. Maar voor veel andere mensen bracht de coronacrisis vooral rust. Hoe blijf je uit de ratrace? Tien tips om de rust – post corona – vast te houden.

Lees ook: 6x Zwolle wat ben je mooi!

1. Sta iets eerder op

Geniet je ook zo van die rustige ochtenden? Wanneer je tijdschema in de ochtend uitdagend is (lees: onmogelijk), hoeft er maar iets kleins te gebeuren om je in tijdnood te laten komen. Zet je wekker een halfuur eerder dan nodig en doe in ieder geval één ding waar jij gelukkig van wordt. Drink bewust een kop koffie of thee in de tuin, lees een stukje in de Bijbel, neem een verfrissende douche of smeer jezelf in. Zo voorkom je rennen en vliegen, waarmee de toon van je dag gezet is. Heb je kinderen, probeer jezelf dan klaar te maken voordat de kinderen wakker worden. Hoe moeilijk het ook is voor de niet-ochtendmensen onder ons, later op de dag ben je er dankbaar voor.

2. Doe alles langzamer

Neem eens wat extra de tijd voor dingen. Ruim de vaatwasser niet haastig, maar rustig in. Praat wat langzamer. Kap een praatje met de buurvrouw niet gelijk af. Ga een paar minuten eerder van huis, zodat je niet hoeft te rennen of bumperkleven, maar rustig kunt lopen of rijden. Haal eens een paar keer diep adem. Maak een miniwandelingetje van je plaspauze. Was je handen bewust. Probeer het maar: je bent er uiteindelijk niet veel meer tijd mee kwijt, maar het maakt dat je je veel minder gestrest voelt.

3. Blijf staren

Viel het je dit jaar ineens extra op hoe de knoppen weer aan de boom kwamen? Hoe een koolmees met takjes in z’n snavel het vogelhuisje aan de schutting in vloog? Hoe het vroege zonlicht door de mistige weilanden brak? Maak er een gewoonte van om af en toe ongegeneerd naar buiten te staren, om een bij van bloem tot bloem te volgen en je te verwonderen over de allerkleinste details van de natuur. Je beseft dat je het niet had willen missen.  

4. Plan je pauzes

Voor je het weet staat je hele agenda ineens weer vol met vergaderingen, sportlesjes, koffiedates, kinderfeestjes, ouderavonden en andere verplichtingen. Plan ook je eigen ‘pauzes’ in en zet het met een opvallend kleurtje in je agenda. Of het nou gaat om een boek lezen, een korte lunchwandeling of een uitgebreide dag in de sauna met je beste vriendin.

5. Beweeg

Zet je favoriete muziek op en maak wat gekke dansmoves. Neem de trap in plaats van de lift. Ga eens fietsen naar je werk in plaats van de bus of auto te pakken. Volg een sportlesje – via YouTube of in het park. Bewegen is voor heel veel dingen goed. Je wordt er productiever van dan een bak koffie, kan er helderder door denken, maakt minder fouten door en je brein wordt er, door de endorfine die vrijkomt, ook nog eens blij van.

6. Speel

Genoot je er stiekem ook zo van om in plaats van in de file te staan, samen met je kind die doos Lego open te trekken? Of heb je je liefde voor legpuzzels herontdekt? Blijf het kind in jezelf de ruimte geven en speel! Organiseer spelletjesavonden met vrienden of leg een boekje met kruiswoordpuzzels naast je bed. Bouw zandkastelen met je neefje en vergeet de tijd. Spelen werkt stress verlagend, een uitlaatklep voor negatieve emoties en je wordt er bewezen creatiever van.

7. Werk een dag vaker thuis

Oké, alleen maar thuiswerken is voor niemand leuk. Maar misschien is nu de tijd om met je baas te overleggen over die thuiswerkdag. Je kunt dan echt even een dag in alle rust je lijstje afwerken, zonder dat je steeds uit je concentratie wordt gehaald door de zoveelste onnodige vraag van een collega. Op de dagen dat je wél weer op kantoor bent, ben je een leuker mens.

8. Laat dat nieuws

Misschien zat je aan het begin van de coronacrisis bij elk journaal op het puntje van je stoel of ververste je om de paar minuten je nieuwsapp, om te ontdekken dat er weer tien besmettingen bij waren gekomen en nog eens vier IC-bedden waren gevuld. Om je vervolgens nog rustelozer te voelen dan je al was. Laat die nieuwsapps even voor wat ze zijn en als dat niet lukt, bouw dan één moment in op de dag waarop je het nieuws checkt. Besef dat het nieuws niet de regel, maar de uitzonderingen laat zien en dat je er niet per se slimmer van wordt als je altijd van alles op de hoogte bent. Lees liever een mooi achtergrondverhaal over een onderwerp dat jou aan het hart gaat in de weekendeditie van je favoriete krant.

9. Een kaartje is ook leuk

Oké, helemaal geen feestjes en verjaardagen is best saai. Maar genoot jij er stiekem ook van dat er op sociaal gebied iets minder van je werd verwacht? Leg jezelf ook na de coronacrisis wat minder sociale verplichtingen op! Je hoeft écht niet op kraamvisite bij de achterbuurvrouw van je tante. En niemand zal je missen op de verjaardag van je achterneefje. Het is allemaal lief bedoeld, maar je kunt beter echte aandacht geven aan een kleinere groep vrienden en familieleden, dan de hele wereld te vriend willen houden en daarbij eigenlijk iedereen voorbij te rennen.

10. Support your locals

Waarom zou je alleen in tijden van crisis de lokale kaasboer of kweker steunen? Door ook na het coronatijdperk op de fiets richting de polder te stappen voor een bos bloemen of stuk geitenkaas uit eigen regio, blijf je zelf gezond én is de plaatselijke ondernemer blij. Bovendien geniet je veel meer van producten als je weet waar en door wie ze, met veel liefde en voor een eerlijke prijs, zijn gemaakt.

Tekst: Charlotte van Egmond

Lees ook: 5 tips: zo kun je eenzaamheid tegengaan

Corona Noodhulpfonds

Steun het Corona Noodhulpfonds

Nieuws | 12-06-2020 | Tear
Het coronavirus is overal. Op dit moment zijn er al honderdduizenden mensen overleden. We maken ons grote zorgen, juist ook in ontwikkelingslanden.
Diana Simumpande / Unsplash

Christelijk Noodhulpcluster roept op tot gebedszondag voor de wereld

Nieuws | 05-06-2020 | Suzanna Blackmore
Het Christelijk Noodhulpcluster roept kerken op om zondag 28 juni extra tijd te nemen voor gebed voor de wereld.
zelfhulpgroep Tear

'Is al het harde werk voor niets geweest?'

Verhaal | 04-06-2020 | Tear
Voor haar zakelijke successen heeft Nitagwa hard moeten werken, want ze kent ook armoede. Nu lijkt door corona alles voor haar ogen in te storten. 'Is al het harde werk voor...

Zo maak je zelf een duurzaam mondkapje

Verhaal | 26-05-2020 | Maartje de Groot
Vanaf 1 juni kunnen reizigers in het openbaar vervoer niet meer om (niet-medische) mondkapjes heen. Benieuwd hoe je zelf een duurzaam mondkapje maakt? Wij zochten het voor je uit.

Bouwiena maakt houten poppetjes en doneert aan noodhulpfonds van Tear

Verhaal | 25-05-2020 | Tear
Bouwiena maakt houten poppetjes van zorgmedewerkers. Een deel van de opbrengst doneert ze aan het Corona Noodhulpfonds van Tear.

Dit is waarom Anna Laura 1600 keer de trap oploopt in 3 weken

Verhaal | 25-05-2020 | Tear
Anne Laura beklimt de Kilimanjaro voor mensen in nood.